A PR-t az utóbbi években sokszor, sokan leírták, vizionálták a háttérbe szorulását – pedig az energiamegmaradás törvénye nyomán, a PR „nem vész el, csak átalakul”.

Amikor valaki megkérdez egy PR-est vagy egy PR ügynökséget, hogy pontosan mivel foglalkozik, mit csinál, mit válaszolunk és főleg mit válaszolunk ma? Például, hogy „sajtóközleményeket írok”, „sajtótájékoztatókat szervezek”, „cégeket, márkákat népszerűsítünk különböző kommunikációs felületeken” stb.? Valahol mindegyik igaz, bár sosem volt könnyű erre a kérdésre válaszolni. 10 éve még valamennyivel könnyebb volt – akkor a sajtótájékoztató és a közlemény volt az alfa és az omega, az emberek fejében pedig minden más reklámnak számított, a ma is teljesen egyértelmű magazinban történő hirdetéstől kezdve a terméket/cégvezetőt bemutató videóig, ami már homályosabb kategória, és nem húzható rá automatikusan a reklám. Hol volt még akkor a Faceboook, hol beszéltünk még content marketingről? És még sorolhatnánk…

Ha abból indulunk ki, hogy a PR gyakorlatilag az adott cég vagy szervezet, tehát a kibocsátó, és az adott vásárló/szervezet, tehát a befogadó közötti eredményes “earned” kommunikáció, akkor tudjuk, hogy ennek mindig is lesz létjogosultsága. A korábban klasszikus közlemény-sajtótájékoztató kombó azonban számos új eszközzel bővült. A Facebook őrület, majd a content marketing iránti lelkesedés, vagy éppen most az influenszerek előretörése mind-mind integrálódhatnak egy PR akcióba, de akár egy tik-tok oldal, vagy egyéb, online kommunikációs eszköz. Vagyis, hiába jönnek új kommunikációs megoldások, a PR tehát nemhogy háttérbe szorul, hanem folyamatosan bővül, egyre kreatívabb módon lehet használni, és így megválaszolva a kérdést, hogy mi ma a PR, gyakorlatilag számos kommunikációs eszköz integrálása a megfelelő módon. 

Azaz a PR nem szorul vissza, sőt…

Bender Krisztina